About

_75A2096.jpg
 
 

KNÈIPP


Norge er det landet i verden som spiser mest brød. Kneippbrødet er det desidert mest bakte brødet. Da kneippbrødet kom til Norge på slutten av 1800-tallet ble det raskt en av de sentrale elementene i oslofrokosten, opphavet til den norske matpakkekulturen, som ble servert alle skolebarn i Oslo-området fra 1935.

I dagens samfunn elsker nordmenn fortsatt kneipp. Alle som vokser opp i Norge har et forhold til brødskive med pålegg. Kneippbrød med makrell i tomat er en hverdagsklassiker. Det ikke alle vet, er at da kneippbrødet ble funnet opp av den tyske presten og professoren Dr.Kneipp, markedsførte han brødet ved at det kunne hjelpe til med å forhindre at befolkningen onanerte. Dette er det som er utgangspunktet for klesmerket KNÈIPP.

Klesmerket KNÈIPP har sitt utgangspunkt fra den reklamefrie indie-podcasten «Berrum & Beyer snakker om greier». En ukentlig podcast med komikerne Lars Berrum og Martin Beyer-Olsen. I en episode forteller Lars at han har underholdt på en seksualmesse i Sarpsborg. Lars forteller så videre at kneippbrødet ble laget for å hindre folk i å runke. Dette endte med at lytterne av podcasten begynte å hilse på Lars og Martin på gata ved å rope «kneipp».

Etter lang tid har denne søte historien endt opp som et klesmerke. Ikke som merch, men som haute couture. Kvalitet i fokus, diskré og miljøbevisst. Nederst på den ene armen finner du alltid et bilde av et kneippbrød, og når du ser denne logoen skal du, i motsetning til dr. Kneipp sine ønsker, ta deg et runk. Lars og Martin hyller onani.

Lars og Martin elsker mote. De elsker kvalitet. Og de ønsker å framstå miljøbevisste.

Da Berrum og Beyer oppdaget at Hedi Slimane overtok merket Céline fulgte de prosessen nøye. Ikke uventet ønsket Hedi umiddelbart å gjøre forandring. Han startet rett og slett med å fjerne aksenten over e-en. Lars og Martin forsto at her måtte de handle raskt. Det er ikke hver dag det ligger en forlatt legendarisk aksent tilgjengelig i moteuniverset. Som en fallen stjerne på motehimmelen løftet gutta aksenten opp, snudde den (selvfølgelig) og plasserte den der den hører hjemme, over en ensom e. Denne gangen for merket KNÈIPP.

Nå er det KNÈIPP som er mote.